4ο Λύκειο Κοζάνης: Κυνηγώντας τα μιόνια







Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη ομάδας μαθητών του 4ου ΓΕΛ Κοζάνης στο LAB B του Science Gateway του CERN οι οποίοι υπό την καθοδήγηση του κυρίου Χ.Ν (staff) και της Α.Τ (μεταδιδακτορικής ερευνήτριας) πραγματοποίησαν εργαστηριακή άσκηση (bubble chamber ) όπου “αναγνωρίστηκαν” ορισμένα στοιχειώδη σωματίδια -και όχι μόνο- με βάση τα ίχνη που αφήνουν οι τροχιές τους. Έτσι τα παιδιά ανεξάρτητα με την κατεύθυνση που ακολουθούν απέκτησαν μια καλύτερη αίσθηση για την ορμή των σωματιδίων (έλικα – ηλεκτρόνιο , κάμπια-σωματίδιο α ,ξαφνικό αποτύπωμα ελικοειδούς τροχιάς – φωτοηλεκτρόνιο Compton) , τμήματα μικρής καμπυλότητας – μυόνιο).

Συνειδητοποίησαν πως γύρω μας κυκλοφορούν ανενόχλητα “κοσμικά σωματίδια” που μπορεί να προέρχονται από πολύ – πολύ μακρυά.

Επίσης μία μικρή ομάδα μαθητών μελέτησε θεωρητικά την ιστορία του μιονίου και οδηγήθηκε στην ιδιαιτερότητα του “χρόνου” για τα σωματίδια αυτά αλλά και γενικό-τερα για σωματίδια που κινούνται περίπου με την ταχύτητα του φωτός.

Μέσω της επαφής τους με τον πρώτο επιταχυντή (συγχροκύκλοτρο) και την αρχή λειτουργίας του (είδαν τα τμήματα από τα οποία αποτελείται και με ολόγραμμα παρα κολούθησαν την λειτουργία του) κατανόησαν τον τρόπο που περνάει η επιστήμη από την θεωρία στην πράξη (για τις διασπάσεις του πιονίου) ,γεγονός που σηματοδοτεί το χρονικό σημείο εκκίνησης για την ανάπτυξη του CERN.

Τέλος μπορούν πλέον να απαντήσουν στην απλή ερώτηση που διατυπώνεται από πολλούς: “Για ποιόν λόγο ξοδεύονται τεράστια ποσά για την λειτουργία του CERN?”

Απάντηση: Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να αποσπαστούν πληροφορίες για την μελέτη και την κατανόηση των φαινομένων που εμφανίζονται σε υποατομική κλίμακα!!!




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια