Αγροτουρισμός και Οινοτουρισμός. Αρθρο του Νίκου Παπαδόπουλου



Αγροτουρισμός και Οινοτουρισμός


Ένα business plan που δεν υλοποιήθηκε ποτέ, γύρω απο την λίμνη Πολυφύτου(Αλιάκμονα)


Παρά το γεγονός ότι η αμπελουργία και η παραγωγή κρασιού χρονολογούνται από την αρχαιότητα,το επάγγελμα του Τεχνικού Αμπελουργίας και Οινολογίας είναι σχετικά πρόσφατο στην χώρα μας συγκριτικά με άλλες χώρες της Μεσογείου όπως η Ιταλία,Γαλλία,Ισπανία όπου είναι ιδιαιτέρως ανεπτυγμένες στον συγκεκριμένο κλάδο.
Τα τελευταία χρόνια ωστόσο βλέπουμε στην χώρα μας να γίνονται κάποια βήματα.
Σε αυτό συνέβαλε ιδιαίτερα πως πολλοί οινοποιοί επένδυσαν σε σύγχρονες εγκαταστάσεις,σε ανθρώπινο δυναμικό πλήρως καταρτισμένο
και στην εκπαίδευση ώστε να προσφέρουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το προϊόν τους.
Επίσης σημαντικό ρόλο στον εκσυγχρονισμό των οινοποιών έπαιξε ο τουρισμός όπου κάθε χρόνο επισκέπτονται τα οινοποιεία,κάνοντας γνωστό το ελληνικό κρασί σε πολλές χώρες του εξωτερικού.

Το ερώτημα πλέον είναι ένα για την Δυτική Μακεδονία,η οποία θυμίζει ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί.
Μπορεί να υλοποιηθεί μια τέτοια επένδυση στην περιοχή μας;
Με την επερχόμενη Απολιγνιτοποίηση και τις επενδύσεις πράσινης ανάπτυξης οι οποίες προσωπικά πιστεύω θα προσθέσουν και άλλους ανέργους,η Δυτική Μακεδονία και περισσότερο η περιοχή της Κοζάνης θα φτάσει σε σημεία πολύ ανησυχητικά.
Ας δούμε λοιπόν πως μπορεί να διαμορφωθεί σήμερα το μοντέλο αγροτουρισμός-οινοτουρισμός.


Για να μιλήσουμε με τους όρους αγοράς,τι πουλάει σήμερα ένας αγρότης;;
Πουλάει την ουσία,αυτό που έχει ως δική του καθημερινότητα.
Με άλλα λόγια πουλάει το αγροτικό περιβάλλον ως διαμονή,το να έρθει ένας τουρίστας σε ένα κατάλυμα διαμορφωμένο ανάλογα με το αγροτικό περιβάλλον,τις δραστηριότητες και ασχολίες.
Στην ουσία έχουμε να κάνουμε με ένα αγροτουριστικό πακέτο το οποίο περιλαμβάνει τρία βασικά χαρακτηριστικά.
Είναι η διαμονή σε καταλύματα παραδοσιακού τύπου,η παραδοσιακή τοπική γαστρονομία και οι δραστηριότητες.
Οι δραστηριότητες λοιπόν εμπλουτίζουν τον προορισμό,δίνουν κίνητρο επίσκεψης,μια συγκεκριμένη θεματολογία.
Εστιάζουν να προσελκύσουν συγκεκριμένη ομάδα πελατών,ένα άλλο target group πιο εκλεπτυσμένο,που θέλει να δραστηροποιείται.
Δημιουργείται αναγνωρίσιμη ταυτότητα κάτι το οποίο ειναι εξαιρετικά σημαντικό,μιλάμε πλέον για brand name μιας περιοχής,ένας τόπος πρέπει να έχει brand name καθώς έτσι υποκινείς την τοπική ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα.
Όταν μιλάμε για γαστρονομία,δεν μπορούμε να αφήσουμε απ'έξω οτιδήποτε παράγεται στον τόπο και είναι αυτά που πρέπει να έχουν την πρώτη θέση στον Αγροτουρισμό.


Τι είναι Οινοτουρισμός;;
Ειναι σαφέστατο και ξεκάθαρο πως όταν μιλάμε για οινοτουρισμό δεν μπορούμε να μιλάμε χωρίς τη γαστρονομία και χωρίς την εμπορία και κατανάλωση αγροτικών προϊόντων.Άρα είναι ο συνδυασμός οίνου και γαστρονομίας,οινογνωσίας και γευσιγνωσίας.


Ας δούμε για παράδειγμα μια εξαιρετική μονάδα στον Βελβεντό,η οποία πληρεί τα Ευρωπαϊκά στάνταρ και δεν είναι άλλη από τον αμπελώνα Καμκούτη η οποία δραστηριοποιείται στην παραγωγή οίνου με εμπειρία για πάνω από 100 χρόνια.
Έχουμε να κάνουμε με μια μονάδα στην οποία ο επισκέπτης μπορεί να μάθει για τα τοπικά σταφύλια της περιοχής,για την παραγωγή κρασιού όπως επίσης να συνδυάσει την τοπική κουζίνα με διάφορα βότανα και αρωματικά φυτά.


Ποιά είναι τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη του Οινοτουρισμού;

Είναι ουσιαστικά η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών όμως με επαναλαμβανόμενες επισκέψεις.Έχουμε διαγνώσει ότι ο τουρίστας ο οποίος έρχεται σε ένα τόπο και βρίσκει δραστηριότητες του οινοτουρισμού ξαναγυρίζει πάλι,
όπως επίσης έχουμε και επιμήκυνση του χρόνου παραμονής στις οινοποιητικές περιοχές.
Θα πρέπει με κάποιο τρόπο να δημιουργήσουμε σαν περιοχή καλούς τρόπους μάρκετινγκ για να μπορούμε με ελκυστικό τρόπο να κάνουμε τους επισκέπτες να θέλουν να αγοράσουν το προϊόν.Και αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με το κρασί

Γιατί να ασχοληθούμε με τον οινοτουρισμό;

Γιατί απλούστατα έχουμε πλέον την ανάγκη να κάνουμε δημοφιλές το ελληνικό κρασί και πιο συγκεκριμένα της περιοχής μας.
Γιατί μπορούμε να πετύχουμε την αύξηση του οινόφιλου κοινού όπως επίσης μπορούμε να πετύχουμε την διάθεση του κρασιού
απο τον παραγωγό στον καταναλωτή χωρίς μεσάζοντες.
Έχουμε πλέον την αναδόμηση του τουριστικού μοντέλου στην περιοχή μας,το οποίο είναι ο αγροτουρισμός,η γαστρονομία,η οινογνωσία,η επιμόρφωση,το θεματικό πολιτιστικό κέντρο,ο εναλλακτικός τρόπος ζωής και η εμπορία βιολογικών προϊόντων της περιοχής μας.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια