Λαζαρίνες Αιανής. Tου εκπαιδευτικού και πρώην Δημάρχου Αιανής Στέφανου Βαβλιάρα






Ένα από τα σημαντικότερα παραδοσιακά Λαϊκά Δρώμενα, που διατηρούνται στην Αιανή, με όλη την παλιά τελετουργική τους μεγαλοπρέπεια, ζωντανό μέχρι τις μέρες μας, που έχει επίκεντρο το Σάββατο της ανάστασης του Λαζάρου, είναι το γνωστό με το όνομα « Λαζαρίνες ».
Έθιμο καθαρά αρχαιοελληνικό κι έχει σχέση με την αναγέννηση της φύσης και την ανανέωση της ζωής. Τα γνωστά «Παρθένεια» κατά την αρχαιότητα. Στους χριστιανικούς χρόνους συνδέθηκε με την ανάσταση του Λαζάρου, προάγγελο της ανάστασης του Κυρίου. Στους χρόνους της τουρκοκρατίας συμβόλιζε την ελπίδα του σκλαβωμένου Γένους για την Εθνική ανάσταση.
Στις εκδηλώσεις παίρνουν μέρος μόνον τα κορίτσια, κάθε ηλικίας, που ονομάζονται κι αυτά "Λαζαρίνες"


Στις μέρες μας, το έθιμο έχει περιοριστεί την ημέρα του Σαββάτου του Λαζάρου, με τις επισκέψεις των Λαζαρίνων ( μπλίκια = ομάδες κοριτσιών), ένας αγυρμός κοριτσιών από σπίτι σε σπίτι της κωμόπολης, τραγουδώντας και χορεύοντας σε κάθε περίπτωση το αντίστοιχο τραγούδι που αναφέρεται στον νοικοκύρη ή στην νοικοκυρά του σπιτιού, ή για τον παπά, τον δάσκαλο, τον Δήμαρχο, τον τσέλιγκα! Αργά το απόγευμα οι Λαζαρίνες, όλα τα μπλίκια, στήνουν τον τρανό χορό «Τσιντσιρό», στην πλατεία Αιανής, με την συμμετοχή γυναικών όλων των ηλικιών, τραγουδώντας και χορεύοντας τραγούδια που εξυμνούν τον ερχομό της άνοιξης, τη ζωή, την λεβεντιά, την αγάπη, τον έρωτα, την ξενιτιά, τον ξεριζωμό και τον νόστο.!
Ρυθμός και στίχοι των Λαζαριάτικων τραγουδιών
Τα τραγούδια που ακούγονται στον τρανό χορό "Τσιντσιρό", είναι σημαντικά και μαρτυρούν την σύνδεση τόσον του ρυθμού των χορών, όσο και των ίδιων των στίχων των τραγουδιών, με τον αρχαίο χορό. Το κάθε τραγούδι έχει διαφορετικό σκοπό, που κατ' ανάγκη αλλάζει το ρυθμό στα τρία βήματα του σημερινού συρτού χορού. Οι Λαζαρίνες, είναι χωρισμένες σε δυο " χορούς ",εναλλασσόμενοι στο τραγούδι, συμπληρώνοντας ο ένας χορός τον άλλο ή επαναλαμβάνοντας τον ίδιο στίχο, με τέτοιο συγχρονισμό στον ρυθμό, στον ήχο και στο βηματισμό, χωρίς να χάνεται ο ενδιάμεσος κενός χρόνος. Φαινόμενο ανεξήγητο από όλους τους μουσικούς και χορογράφους. Ο χορός, οι στίχοι, ο ρυθμός και τα τραγούδια των Λαζαρίνων, προέρχονται και συνδέονται με τον αρχαίο χορό τα "Παρθένεια" (χαρακτηριστικός χορός των παρθένων στην αρχαιότητα) και η όρχηση δηλαδή το μέλος, η μελωδία του χορού με την "Εμμέλεια" .Τα τραγούδια είναι λυρικά και εξυμνούν τη λεβεντιά, την ομορφιά, την αγάπη και τον έρωτα κι αναφέρονται σε πρόσωπα και γεγονότα του τόπου μας. Τα τραγούδια είναι γραμμένα σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο, ο πιο συνηθισμένος στη γλώσσα μας από αρχαιοτάτων χρόνων, γι΄ αυτό και έγινε ο πιο οικείος στο αυτί μας. Συναντούμε όμως τραγούδια και σε τροχαϊκό μέτρο.
Όμως, μεγάλη παράλειψη θα ήταν να μην αναφερθούμε και στα τραγούδια, που τραγουδούν οι «ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ», επισκεπτόμενες τα σπίτια της κωμόπολης. Οι στίχοι τους είναι συνταιριασμένοι ανάλογα με το επάγγελμα του νοικοκύρη και της νοικοκυράς του σπιτιού που επισκέπτονται κι εξυμνούν τους πόθους, τους καημούς και τα όνειρά τους. Όλες οι παρέες των κοριτσιών «ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ», ( τα μπλίκια ) βρίσκονται στους δρόμους. Η Κωμόπολη σείεται από τις χαρούμενες φωνές, τα τραγούδια και τα γέλια. Ένας αγυρμός κοριτσιών που φέρνουν το χαρμόσυνο μήνυμα του ερχομού της άνοιξης και της ζωής. Οι νοικοκυρές βγαίνουν στα παράθυρα και στις πόρτες των σπιτιών τους για να υποδεχτούν και να καμαρώσουν τις Λαζαρίνες.
Οι Λαζαρίνες, ως λαϊκό δρώμενο, απαντάται σε πολλά μέρη της Ελλάδας και των Βαλκανίων
Το διάδημα κι ο συμβολισμός του.
Οι Λαζαρίνες με τις γραφικότατες τοπικές ενδυμασίες, στολισμένες στο στήθος και στο κεφάλι με κοσμήματα όπως: καδένες, φλουριά, πόρπες, αλυσίδες, σταυρούς, χαϊμαλιά, κιουστέκια, όλα τους γιαννιώτικης λαϊκής τέχνης, φέρουν στο κεφάλι τους ένα διάδημα ( το λουδ'=λουλούδι ) από τριαντάφυλλα κι άλλα λουλούδια, ( λεμονιάς ) σύμβολα της γονιμότητας, περίτεχνα πλεγμένα από στέφανα γάμων. Τούτο το διάδημα, σύμφωνα με τις απόψεις του Κ. Σιαμπανόπουλου, είναι συμβολικό εκείνου του χρυσού στεφανιού που απένειμε ο Βασιλιάς Φίλιππος Β΄στις Αιαναίες γυναίκες και κόρες της εποχής του, όταν προσέτρεξαν σε βοήθεια των παλληκαριων και ανδρών τους.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια